poniedziałek, 29 października 2012

Kartka od kolegi Staszka w lipcu 1944 roku



          Dziś prezentuję kartkę pocztową, jaką przysłał kolega Staszek do Zbyszka Waydyka latem 1944 roku. Nazwisko nadawcy prawie nieczytelne. Na razie ciężko jest ustalić, dlaczego Zbigniew Waydyk znalazł się w tym czasie w Rabce. Może wyjaśnienie  znajdę przeglądając dalsze archiwalia,
albo zaglądając do jego pamiętników.  Jedno jest pewne, że na stałe uciekł wraz z rodziną ze Lwowa do Rabki dopiero w listopadzie. Wiadomo też , że Armia Czerwona na powrót zajęła Lwów właśnie w lipcu 1944 roku.  I jeszcze jedno. Oba adresy, tarnowski i rabczański,  istnieją do dziś. Willa „Jedynaczka” nadal jest pensjonatem. 

Kochany Zbyszku!
Stokrotnie Cię przepraszam, że nie odpisałem zaraz na Twoją kartkę. Ja wyniosłem się ze Lwowa jeszcze 24 VI do Tarnowa i tutaj pracuję w Fabryce „ chetrawatt” (słabo czytelne). Wierz mi, we Lwowie było już nie do wytrzymania. Żałuje tylko, że matka została we Lwowie i martwię się, co się z nią dzieje. Zostałem sam. Brat gdzieś w Rosji kto wie gdzie. Matka na froncie, a ja tutaj. Ale wiesz, żę mnie nieszczęścia tak prędko nie załamią. Aby żyć i przeżyć. Gdy jeszcze byłem we Lwowie, naturalnie byłem u Ciebie, lecz była już inna tabliczka na drzwiach. Od ostatniego naszego widzenia się dużo już przeżyłem i chciałbym się z Tobą jakoś zobaczyć. Czy Ty jesteś z rodzina w Rabce? Przypuszczam, że tak. Radbym kiedyś zaglądnąć do Ciebie. Nie wiem może są jakieś trudności. Napisz. Pozdrawiam Cię serdecznie jak też Twoja rodzinę, może mnie jeszcze pamiętają.                         Staszek                                                                
PS. Odpisz zaraz bo ja prawie że nie mam już do kogo pisać                                                                              
 Adresat: Waydyk Zbigniew                                                                                                      Rabka7a                                                                                                                                                                        willa„Jedynaczka”                                                                                                                                                 distr. Krakau                                                                                                                                                   Nadawca (absender): 
Kordaschuk Stanisław (nie jestem pewny, czy to nazwisko)                                                                                              Tarnów 
ul.Zielona28                                                                                                                                                  Data stempla pocztowego: 28.07.1944                                                                                                                                                                        

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz